Fagformål og fagbeskrivelser

Herunder kan man læse sig ind i fagbeskrivelserne for de enkelte fag.

Dansk

Fagformål 0. klasse

Fagformål dansk indskolingen

Fagformål dansk mellemtrin og udskoling

Fortælling

Fagformål fortælling

Matematik

Fagformål for matematik på Kolding Friskole

Tysk

Fagformål tysk

Engelsk

Fagformål engelsk

Kulturfag

Fagformål kulturfagene

Naturfag

Fagformål naturfag Kolding friskole 4.-6.kl

Fagformål for Naturfagene 7.-9. kl. 

P-fag

Fagformål P-fag 

Musik

Fagformål musik

Idræt

Fagformål idræt

Hjemmekundskab

Fagformål Hjemkundskab

Udeskole

Fagformål udeskolen Kolding Friskole 0.-3.

Semesterfag

7.-9. klasse har et valgfag på tværs af årgangene 2 timer ugentligt, som vi kalder for semesterfag. Her vælger eleverne for en periode mellem tilbud indenfor de praktisk/musiske fag. Hver periode afsluttes med en fremlæggelse eller lignende.  

Morgensamling

Dagen begynder med at alle elever og personale mødes i Morgensamlingssalen og er klar til morgensamling kl. 8.15. På morgensamling er der fællessang og fortælling/formidling. Formidlingen deles mellem lærerne en uge ad gangen. Læreren vælger selv sit tema, alene eller sammen med sin klasse eller valghold. I løbet af året kommer vi langt omkring med historiske fortællinger og myter, fortællinger om verden og den mysterier, oplæsninger og teaterforstillinger.   

Fagdage

I årsplanen optræder 10 fagdage – 5 i efteråret og 5 i foråret. På disse dage arbejder eleverne med ét fag eller tema enten klassevis eller i fællesskab i med andre klasser. Hensigten er at give tid til fordybelse og at give plads til de aktiviteter, som kræver en helt formiddag eller mere. Fagdagene placeres på rullende ugedage. 

Fordybelsesuge

I uge 41 er der fordybelsesuge, hvor elever og medarbejdere sammen kan fordybe sig i et emne eller tema i en hel uge. 

Temauge

I temaugen arbejdes der med et fælles tema for hele skolen. Hvert 3. år er det teater, hvor alle elever er medvirkende. I dette rul indgår også det vi kalder “Miniby”

Projektarbejde 

Projektarbejdsformen på Kolding Friskole er kendetegnet ved en bevægelse gennem skoleforløbet fra det emneorienterede projektarbejde til det mere problemorienterede projektarbejde.
Gennem anvendelsen af projektar- bejdsformen ønsker vi, at eleverne udvikler deres selvstændighed, kriti- ske tænkning, initiativ, samarbejdsev- ner, kreativitet og innovative formåen. Vi ønsker også at tilgodese udviklin- gen af elevernes motivation for læring ved at give dem mulighed for at forføl- ge egne læringsmæssige interesser og at sætte deres ny viden og erfaring ind i et større perspektiv.
Karakteristisk for det emneorienterede projektarbejde er, at eleven selv eller i grupper arbejder med at forstå et selv- valgt emne inden for en overordnet ramme, som læreren typisk har valgt. I tilknytning hertil går det problemorienterede projektarbejde et skridt videre. Ud over tilegnelsen af viden inden for et emne, skal denne viden nu også anvendes til at komme med løsnings- forslag til konkrete problemer, som eleven finder interessante at arbejde med. Herved lægges der også vægt på elevernes evne til selv at definere problemstillinger inden for relevante fag- eller vidensområder.
Overordnet handler det om at den enkelte elev tilegner sig viden, indsigt og færdigheder gennem processen og formidler resultaterne til andre. Projektarbejdet har også en praktisk del, hvor der udarbejdes et produkt der understøtter fremlæggelsen.
Det kan være i form af en video, udstilling, maleri, happening, smags- prøve, skulptur eller et musikstykke alt efter opgave og fagområde.

Teater/drama

Teaterforestillinger eller lignende ind- går ofte i undervisningen, fortrinsvist i indskolingen og på mellemtrinnet. Der er tradition for, at vi hvert tredje år spiller teater eller musical med hele skolen i den fælles temauge. Her er fokus det forpligtende fællesskab og udviklingen af de mange individuelle færdigheder en teateropsætning kræver.

Specialundervisning

Elever, som har vanskeligheder med at lære de basale færdigheder i dansk og matematik, vil så vidt muligt få tildelt ekstra hjælp til dette. En hurtig indsats er vigtig, viser en elev sig at have faglige problemer, laves en plan for eleven således, at han/hun kan få hjælp til at udvikle sig fagligt. Special- undervisningstimerne kan ligge uden for elevens skema, men kan også ligge parallelt med klassens timer. Timerne kan tildeles for kortere og længere perioder.
Til elever med særlige behov kan skolen via PPR søge ekstraordinært tilskud fra staten. Den tildelte støtte følger den enkelte elev. Støtten gives dels som faglig støtte og dels som støtte til situationer i skoledagen, hvor eleven er specielt udfordret. Støttetimerne læses af enten lærere eller pædagoger under hensyntagen til, hvilken form for støtte eleven har brug for. Støttelærerne/pædagogerne arbejder tæt sammen med klasselæ- reren og/eller faglærerne. Tilskuddet skal søges hvert år efter indstilling fra skolen og PPR.
Vi tilstræber at skabe kontinuitet i vi- dest muligt omfang såvel af hensyn til den elev, der har brug for ekstra støtte som for klassens øvrige elever.
Der udarbejdes i fællesskab mellem hjem, skole og PPR en handleplan, der løbende evalueres og justeres. 

Internationalt samarbejde

Skolen har gennem mange år jævnligt deltaget i samarbejdsprojekter med skoler i andre lande. Målet er at skabe udsyn og viden om andre lande, folk og kulturer, disse projekter støttes gennem Erasmus+ og involverer lærere og kan involvere elever.